Wednesday, January 27, 2010

Bercerita Tentang SIKAP

Lama benar rasanya Am tak letak photo bunga dalam blog Am ni. Sekali sekala nak juga bagi blog Am ni berseri sedikit selepas lama sangat bersawang hehehe

Biasalah ni photo lama yang masah dalam simpanan Am. Banyak photo bunga sebenarnya ni tapi kalau letak diblog Am ni jadi Mat bunga pula Am.

Bunga Kembali....
Original from Panasonic Lumix DMS-FS



Dua Hari lepas Am dan keluarga melawat kawan isteri Am di hospital. Dia naik motosikal dan kena langgar lari oleh sebuah kereta. Sakit hati juga bila dengar cerita langgar, orang jatuh dan dia selamba sahaja lari. Apa dia ingat bangga sangat dapat lari dan tak tangungjawab tu ker?

Kekadang semakin akhir zaman ni manusia makin menyerlah sifat "kahaiwanan" mereka. Banyak kita baca diakbar-akbar, anak pukul bapa, mak curah anak dgn asid, orang dibunuh dengan kejam sampai hilang kepala dan macam-macam berita panas lagi.

Pasti ramai yang bertanya, kenapa boleh jadi bergini? Ramai yang kata pengaruh dari sekeliling atau kerana tekanan. Tak kurang juga kata kerana mereka tidak diberikan didikan yang sepatutnya dari awal lagi.

Am setuju dgn pendapat-pendapat itu tapi secara peribadi bagi Am ini semua bergantung pada diri sendiri. Kalau orang lain boleh jadi manusia mengapa kita jadi haiwan. Pokok pangkalnya kita kena menilai sikap diri kita sendiri dan arah mana sikap itu akan bawa kita.

Nota Kaki :
Apa agaknya akan jadi 10, 20 atau 100 tahun lagi.......

No comments:

Post a Comment